Rome, 18 november 2010 (ZENIT.org)
De eenheid van de christenen is geen “politiek engagement” dat het mogelijk maakt binnen een gegeven tijdsbestek “akkoorden” te bereiken “die voor iedereen aanvaardbaar zijn”. Het is en blijft een gebed dat in Gods handen ligt.
“Alhoewel zich nieuwe problematische situaties voordoen of moeilijke punten voor de dialoog, blijft het doel van de oecumenische weg onveranderd, evenals het vaste engagement op die weg voort te gaan”, aldus de paus. “Het is echter geen politiek engagement waarbij het aankomt op handigheid bij het onderhandelen” of de “bekwaamheid compromissen te vinden” die het binnen een gegeven tijdsbestek mogelijk maken tot “akkoorden” te komen “die voor iedereen aanvaardbaar zijn”.
Voor de paus “heeft oecumene een tweevoudige beweging”. “Enerzijds de overtuigde, vurige en bestendige zoektocht om volledige eenheid te vinden in de waarheid, om modellen van eenheid te bedenken, om tegenstellingen en schaduwzijden op te helderen. En dit met de noodzakelijke theologische dialoog, doch vooral met gebed en boete, met deze spirituele oecumene die de kern is van iedere weg: de eenheid van de christenen is en blijft een gebed, het gebed is haar woning.”
Benedictus XVI benadrukte ook dat wij “het ogenblik” niet kennen “waarop de eenheid tussen alle volgelingen van Christus verwezenlijkt wordt” en dat wij het niet kunnen kennen “omdat niet wij, maar God de eenheid maakt”.
Benedictus XVI haalde de “zeer nauwe banden” voor de geest met de orthodoxe en oosterse Kerken. Met de orthodoxen “zijn we erin geslaagd tot een cruciaal punt van confrontatie en reflectie te komen: de rol van de bisschop van Rome binnen de Kerkgemeenschap”.
“De Kerkelijke kwestie was ook de kern van de dialoog met de oosterse Kerken: ondanks vele eeuwen van onbegrip en verwijdering, hebben we met vreugde vastgesteld dat wij een kostbaar gemeenschappelijk patrimonium bezitten.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten