dinsdag 17 mei 2011

Zit de mot in de Kerk?

Door: Jens Taskin

Tot mijn grote verbazing was er in de aanloop tot de verderfelijke gaypride zelfs een liturgische viering voorzien. Los van het feit dat die viering alle liturgische voorschriften overtrad blijft er de vraag of er in de Kerk plaats is voor dergelijke momenten die men dan 'liturgie' noemt. De Goede Bijstands Kerk in Brussel op de Kolenmarkt is niet zomaar een randfenomeen ze is zeer populair in de linkse kringen die al jaren lang de Kerk in haar Hart raken.

Recent nog heeft de Pastoor van deze Kerk de Heilige Vader, de Aartsbisschop en de Leer van de Heilige Moeder de Kerk aangevallen, meer nog: Hij gebruikte zelfs het forum van een televisiemis om de Kerk publiek aan te vallen. We kunnen ons de vraag stellen waarom de kerkelijke overheid niet ingrijpt en de televisiemis niet langer laat uitzenden uit deze Kerk.

Er zullen in Vlaanderen toch nog wel andere kerken zijn waar de ware Leer verkondigd wordt, al zijn die zeer schaars. Ook de Kerk in Grimbergen van Judas Mettepenningen is niet altijd loyaal aan de Primaat en zijn Kerk.

Maar met deze viering heeft Pastoor Demot de hoofdvogel afgeschoten.

Zijn 'roze liturgie' staat lijnrecht tegenover de ware Leer van de Kerk. Hij zal het natuurlijk als barmhartigheid verkopen, maar barmhartigheid wil niet zeggen dat we mensen moeten steunen in hun zonde. Liturgie mag onder geen enkel beding mis-bruikt worden om maatschappelijke fenomenen goed te praten, propageren en het voorplan te brengen. Liturgie dient om Christus te verkondigen. Daarom is het opteren van Pastoor Demot een judaskus voor de Kerk. Het wordt hoogtijd dat men ingrijpt, en niet langer kerkgebouw misbruikt worden voor dergelijke eigenzinnige praktijken, en dat Heer op de tong van de zondaar wordt ontvangen.

Men spreekt over 'oecumenische gebedsviering', een ondertitel om van te rillen. Maar je kan geen gebedvieringen organiseren met een dusdanig volk dat in doodzonde verkeerd, want dan steun je hen in hun zonde, je bevestigd hen. Een boeteviering zou hier eerder op zijn plaats zijn.

Uit deze gebeurtenis blijkt weer eens hoe de oecumene het paard van Torje is in de Kerk waarmee in de Kerk veel liturgische nossens wordt binnengebracht. Een paard met een buik vol homo's, protestanten en nog van die dingen.

Pastoor Demot wordt het nieuwe boegbeeld van deze eigengereide pastores die zo proberen een eigen 'kerkje' op de bouwen. Lang geleden vond ik een mot in mijn kleerkast, ik vond het een lief schattig beestje maar mijn mama sloeg ze dood. Want een mot in je kast vreet alle kleren op. Een Demot in de Kerk veroorzaakt veel kwaad in de Kerk. Het lijkt een lief beestje, maar het is zeker geen lieve HEERsbeetje. (sic)

Het gaat niet om de liturgie van de Kerk, maar om mottige liturgie!

donderdag 5 mei 2011

Liturgische misbruiken verzwakken het geloof

“Schendingen van liturgische normen zijn geen onbelangrijke zaken maar ernstige misbruiken. Het zwakker worden van het geloof in God, een toename van het egoïsme en een daling van het aantal mensen dat naar de H. Mis gaat, kan toegeschreven worden aan liturgische misbruiken of aan Missen waar de eerbied ontbreekt”, aldus twee Vaticaanse kardinalen en een consultor.
De Amerikaanse kardinaal Raymond Burke, hoofd van de Apostolische Signatuur, zei: “Als wij ons vergissen door te denken dat wij het middelpunt van de liturgie zijn, zal de Mis leiden tot een verlies van geloof.”

Kardinaal Burke en de Spaanse kardinaal Antonio Cañizares Llovera, prefect van de Congregatie voor Goddelijke Eredienst en de Regeling van de Sacramenten, spraken bij een boekpromotie te Rome.
Het boek, dat alleen in het Italiaans gepubliceerd is, werd geschreven door pater Nicola Bux, die als adviseur aan de Congregaties voor de Geloofsleer en voor de Heiligverklaringen en aan het bureau verantwoordelijk voor pauselijke liturgieën verbonden is. De vertaling van de boektitel van pater Bux zou kunnen zijn: “Hoe naar de Mis gaan en uw geloof niet verliezen”.

Kardinaal Burke vertelde aan hen die bijeen waren voor de boekpresentatie, dat hij het met pater Bux eens was dat liturgische misbruiken tot ernstige schade aan het geloof van de katholieken leiden. Helaas behandelen teveel priesters en bisschoppen schendingen van liturgische regels als iets onbelangrijks, terwijl het in feite om ernstige misbruiken gaat, aldus de kardinaal.

Kardinaal Cañizares zei dat, hoewel de titel van het boek provocerend is, het een geloof laat zien dat hij deelt. “Deelnemen aan de Eucharistie kan ons zwakker maken of ons het geloof doen verliezen als wij er niet op de juiste manier in binnengaan en als de liturgie niet wordt gevierd volgens regels van de Kerk.”

“Dit geldt ongeacht of men spreekt van de gewone of buitengewone vorm van de ene Romeinse ritus,” zei de kardinaal.

Kardinaal Cañizares zei voorts dat in een tijd waarin zoveel mensen leven alsof God niet bestaat, zij een echte eucharistieviering nodig hebben om hen eraan te herinneren dat alleen God aanbeden moet worden en dat de ware betekenis van het menselijk leven alleen voortkomt uit het feit dat Jezus zijn leven heeft gegeven om de wereld te redden.

Pater Bux zei dat te veel moderne katholieken denken dat de Mis iets is wat de priester en de gemeenschap samen doen, terwijl het in feite iets is wat Jezus doet.

“Als men naar de Mis in de ene plaats gaat en dan naar een Mis elders, zal men niet steeds dezelfde Mis aantreffen. Dit betekent dat het niet de Mis van de Katholieke Kerk is, waar de mensen recht op hebben, maar dat het gewoon de Mis van deze parochie of van die priester is”, aldus pater Bux.

Bron: Catholic Herald (http://www.rkklokkenluiders.nl)