Katholieken moeten 'protestanten' worden…………
Of hoe de reformatie misbruikt word om andere doelen te dienen.
Vele "katholieken" in Vlaanderen hebben al lang de reformatie links voorbij gestoken. De meeste Christenen uit de reformatie nemen de bijbel ernstig. Ze beschouwen dit boekwerk als gegeven door God. Hieruit is het idee van de Sola scriptura ontstaan. Sola scriptura wat betekend "alleen door de Schrift, de Bijbel" is één van de Vijf sola's die een samenvattend uitgangspunt vormt van het protestantisme tijdens de Reformatie, maar ook heden ten dage nog steeds de belangrijkste uitgangspunten vormen voor het protestantisme.
De groepen die nu in het verweer tegen de Rooms-katholieke kerk aan het komen zijn is een allegaartje, dat zich verenigd in "het tegen de kerk van Rome zijn". De meeste van deze groeperingen zien de bijbel niet eens meer als het Woord Van God, maar als een verzameling verhaaltjes die stichtend zijn. We hoeven het allemaal zo letterlijk niet te nemen en iedereen kan er zijn profijt uit doen. Christus is al lang niet meer "de Zoon van God" maar een leider die je in zijn tijd moet situeren en die mensen goede dingen wilde laten doen, door zijn onderrichtingen.
Als er nu iets is wat tegen de reformatie ingaat, dan is het bovenstaande.
Zonde is volgens die zelfde groepen iets wat eindelijk niet bestaat, goed en kwaad is een contextueel gebeuren. Iedereen moet maar handelen in eer en geweten en dient dit persoonlijk met God maar uit te maken. Hier gaan deze groepen in tegen een ander principe uit de reformatie, de Sola gratia: De redding komt alleen door vergeving door God en niet door de verdienste van de zondaar (de mens). Bij de reformatie is er nog steeds een zonde besef aanwezig, iets wat in de meest zo genaamde kerkelijke groeperingen al lang vervaagt is, geminimaliseerd en/of ontkend.
Solus Christus: Alleen Christus is een tussenpersoon tussen mens en God. Ook dit principe kunnen die zelfde groepen niet onderschrijven. Zoals reeds gezegd, Christus wordt door de meeste "Vlaamse Katholieken", niet langer gezien als de Zoon van God, maar als een wereldse figuur, die in een verleden daden heeft gesteld en die de mensen van toen heeft geïnspireerd. Later zo redeneert men, is dan die figuur vergoddelijkt. Ook hier wordt een protestants principe met de voeten getreden.
Blijft dan de vraag, hoe protestants is deze beweging en hoe 'protestant' worden?
Het lijkt er veel meer op dat hier woordspelletjes worden gebruikt. Het protest uit zich niet in een theologisch onderbouwd geheel, eerder uit een zucht van laat ons gerust wij willen ons ding doen. Het is een afrekenen, niet gestoeld op de rede, de rede die modernisten zo hoog inschatten, maar gestoeld op donkere en duistere emoties en frustraties. Het is een machtspel van sommige die veertig jaar geleden reeds macht naar zich toe wilde trekken.
Mogen en kunnen mensen zich uiten. Je natuurlijk iedereen is vrij. Het beginsel van de vrijen meningsuiting staat ook bij Katholieken hoog in het vaandel. Maar niet iedereen is vrij om anderen te gebruiken en misbruiken. Niet iedereen is vrij om organisaties te misbruiken om eigen doelen na te jagen. Niet iedereen is vrij om anderen te kwetsen in hun beleving. En hier worden niet alleen katholieken geraakt in hun geloof, maar ook de Christenen uit de Reformatie. Alles en iedereen zo lijkt het dient geofferd te worden op het hoogaltaar der modernisten, het modernisme als de verzameling van alle veroordeelde ketterijen. Het modernisme als uiting van het eigen gelijk zonder God noch gebod.
Of hoe de reformatie misbruikt word om andere doelen te dienen.
Vele "katholieken" in Vlaanderen hebben al lang de reformatie links voorbij gestoken. De meeste Christenen uit de reformatie nemen de bijbel ernstig. Ze beschouwen dit boekwerk als gegeven door God. Hieruit is het idee van de Sola scriptura ontstaan. Sola scriptura wat betekend "alleen door de Schrift, de Bijbel" is één van de Vijf sola's die een samenvattend uitgangspunt vormt van het protestantisme tijdens de Reformatie, maar ook heden ten dage nog steeds de belangrijkste uitgangspunten vormen voor het protestantisme.
De groepen die nu in het verweer tegen de Rooms-katholieke kerk aan het komen zijn is een allegaartje, dat zich verenigd in "het tegen de kerk van Rome zijn". De meeste van deze groeperingen zien de bijbel niet eens meer als het Woord Van God, maar als een verzameling verhaaltjes die stichtend zijn. We hoeven het allemaal zo letterlijk niet te nemen en iedereen kan er zijn profijt uit doen. Christus is al lang niet meer "de Zoon van God" maar een leider die je in zijn tijd moet situeren en die mensen goede dingen wilde laten doen, door zijn onderrichtingen.
Als er nu iets is wat tegen de reformatie ingaat, dan is het bovenstaande.
Zonde is volgens die zelfde groepen iets wat eindelijk niet bestaat, goed en kwaad is een contextueel gebeuren. Iedereen moet maar handelen in eer en geweten en dient dit persoonlijk met God maar uit te maken. Hier gaan deze groepen in tegen een ander principe uit de reformatie, de Sola gratia: De redding komt alleen door vergeving door God en niet door de verdienste van de zondaar (de mens). Bij de reformatie is er nog steeds een zonde besef aanwezig, iets wat in de meest zo genaamde kerkelijke groeperingen al lang vervaagt is, geminimaliseerd en/of ontkend.
Solus Christus: Alleen Christus is een tussenpersoon tussen mens en God. Ook dit principe kunnen die zelfde groepen niet onderschrijven. Zoals reeds gezegd, Christus wordt door de meeste "Vlaamse Katholieken", niet langer gezien als de Zoon van God, maar als een wereldse figuur, die in een verleden daden heeft gesteld en die de mensen van toen heeft geïnspireerd. Later zo redeneert men, is dan die figuur vergoddelijkt. Ook hier wordt een protestants principe met de voeten getreden.
Blijft dan de vraag, hoe protestants is deze beweging en hoe 'protestant' worden?
Het lijkt er veel meer op dat hier woordspelletjes worden gebruikt. Het protest uit zich niet in een theologisch onderbouwd geheel, eerder uit een zucht van laat ons gerust wij willen ons ding doen. Het is een afrekenen, niet gestoeld op de rede, de rede die modernisten zo hoog inschatten, maar gestoeld op donkere en duistere emoties en frustraties. Het is een machtspel van sommige die veertig jaar geleden reeds macht naar zich toe wilde trekken.
Mogen en kunnen mensen zich uiten. Je natuurlijk iedereen is vrij. Het beginsel van de vrijen meningsuiting staat ook bij Katholieken hoog in het vaandel. Maar niet iedereen is vrij om anderen te gebruiken en misbruiken. Niet iedereen is vrij om organisaties te misbruiken om eigen doelen na te jagen. Niet iedereen is vrij om anderen te kwetsen in hun beleving. En hier worden niet alleen katholieken geraakt in hun geloof, maar ook de Christenen uit de Reformatie. Alles en iedereen zo lijkt het dient geofferd te worden op het hoogaltaar der modernisten, het modernisme als de verzameling van alle veroordeelde ketterijen. Het modernisme als uiting van het eigen gelijk zonder God noch gebod.
Walter Pauli heeft een heel heldere kijk op de bewegingen en relaties in de Vlaamse kerk:
BeantwoordenVerwijderenhttp://demorgen.be/dm/nl/2461/De-Gedachte/article/detail/1177932/2010/11/03/Pauli-s-Pen-Het-Belgische-schisma.dhtml
Met protestantisme heeft het zeker niks te maken.
Groeten,
Vic
Een hele goede site en van harte gefeliciteerd Vlaamse priesters die zich verenigen en achter hun aartsbisschop gaan staan.
BeantwoordenVerwijderen